8 Tips om de omzet in uw winkel te verhogen

 
  • Haal meer uit uw winkel! 8 simpele tips om uw omzet te verhogen

    Startende winkelier? Of al een aantal jaren op de teller? In beide gevallen wilt u steeds zoveel mogelijk halen uit de producten die u verkoopt. Ook voor ons, als leverancier van kassasystemen, is dit onderwerp van belang: elke verkoop komt immers voorbij de kassa.

    Maar hoe haalt u alles uit uw winkel? De ervaring van uw klant is hier een doorslaggevende factor. Ontdek hieronder enkele handige tips om in te spelen op het koopgedrag van uw winkelbezoekers.

    Tip 1: Gebruik categorieën in uw winkel

    In sommige winkels is het logisch om producten in te delen in categorieën (denk aan een kledingwinkel: heren, dames, kinderen), in andere winkels gebeurt het nooit.

    Maar wat voor winkel u ook heeft, categorieën zijn altijd een slim idee. Het helpt klanten een keuze te maken en daar achteraf ook meer tevreden mee te zijn.

    Probeer dus na te gaan hoe u ook in uw winkel categorieën kan toepassen. Ook in een kledingwinkel valt er hier nog origineel mee om te springen: zo is het aangenaam voor klanten met een maatje meer om daarvoor een aparte categorie te voorzien.

    Tip 2: Less is more

    “De klant moet zoveel mogelijk keuze hebben, zodat hij zeker iets koopt.” Fout.

    Oké, keuze trekt de aandacht. Een schap met dertig soorten confituur trekt meer ogen naar zich toe dan een schap met zes. Maar het opmerkelijke is dat in het eerste geval aanzienlijk minder confituur over de toonbank gaat.

    Psychologen hebben ontdekt dat keuzevrijheid een verlammend effect heeft. De klant kiest dan in veel gevallen voor de meest eenvoudige optie: niet kopen en doorlopen. Enkel wanneer de consument het product echt nodig heeft (zoals bij basisbehoeften als tandpasta), maakt hij het zich opnieuw gemakkelijk door automatisch de goedkoopste of bekendste optie te kiezen.

    Wat is dan de optimale assortimentgrootte per productcategorie? Er bestaat een magisch getal: zeven. Het maximale aantal brokken informatie dat de gemiddelde persoon gelijktijdig kan opnemen, is … juist ja, zeven!

    Dus wilt u uw verkoop stimuleren? Onthoud dan: minder is daadwerkelijk meer!

    Tip 3: Presenteer merkartikelen samen

    Wanneer consumenten artikelen kopen die samen gebruikt worden, geven ze er de voorkeur aan om bij hetzelfde merk te blijven. Met andere woorden: als iemand Doritos-chips koopt, zal hij wellicht ook kiezen voor Doritos-dipsaus.

    Klanten hebben namelijk het gevoel dat die artikelen ook het beste bij elkaar passen. De producten zijn gezamenlijk ontwikkeld en getest, dus moeten ze wel een goede match vormen. Toch?

    Conclusie: presenteer een hoofdproduct altijd met een bijproduct van hetzelfde merk. Het stuwt uw verkoop en zorgt voor extra tevredenheid bij de klant.

    Tip 4: Geef producten een slimme plaats

    Welke producten worden volgens u het meest verkocht: de producten links, rechts of in het midden van het schap?

    Het lijkt een verwaarloosbaar detail, maar de westerse consument is sterk rechts georiënteerd. Dit stukje psychologie is bijzonder waardevol voor retailers. Studies naar koopgedrag tonen aan dat zowel het rechterschap in het gangpad als de producten rechts in het schap een flink streepje voor hebben in de verkoop.

    Geen betere plek dus om producten met de hoogste winstmarges een plaatsje te geven.

    Tip 5: Presenteer op kenmerken of op voordelen

    Ieder product heeft kenmerken en voordelen. Kenmerken zijn meetbare of zichtbare aspecten van een product. Voordelen zijn de pluspunten die die kenmerken met zich meebrengen. Bijvoorbeeld: iets wat niet veel weegt, is gemakkelijk mee te nemen.

    De manier waarop producten gepresenteerd worden in de winkel, heeft invloed op de manier waarop consumenten bepaalde informatie verwerken en een keuze maken.

    Wanneer producten op kenmerk staan gepresenteerd (bijvoorbeeld: alle volkorenpasta’s bij elkaar), hebben consumenten meer aandacht voor de verschillen tussen de producten onderling en minder voor de prijs. Staan producten gerangschikt op basis van voordelen, dan zal de prijs sneller in het oog springen.

    Wat voor uw winkel de beste keuze is? Dat hangt af van uw doelgroep en uw positionering. Wilt u uw zaak als de goedkoopste profileren, of heeft u een doelgroep die zeer prijsbewust shopt? Dan kan het presenteren op voordelen beter zijn. Heeft u liever dat uw klant minder op de prijs let? Kies dan voor het presenteren op kenmerken.

    Tip 7: Geef de klant ademruimte

    Veel mensen koesteren hun persoonlijke ruimte. Loop eens een willekeurige winkel binnen: u zult gegarandeerd het volgende fenomeen voor uw ogen zien gebeuren.

    Een klant kijkt aandachtig rond in het schap. Een tweede klant komt erbij en pakt een product. De eerste klant zet een stap opzij en vervolgt zijn weg zonder een product met zich mee te nemen.

    Om de verkoop in uw winkel te stimuleren, is het dus raadzaam uw klanten voldoende ruimte te gunnen. Dat betekent: brede gangpaden en niet veel verschillende producten op een krappe plek. Zo kunnen mensen uw producten bekijken zonder daarbij hun persoonlijke ruimte op te geven.

    Tip 8: De laatste horde, de kassa

    Elke geslaagde shopbeurt eindigt aan de kassa. Reden te meer om hier voldoende aandacht aan te besteden bij uw winkelinrichting.

    Zorg voor voldoende kassa’s, zodat de klant nooit te lang moet aanschuiven. Al kan een kleine wachtrij nooit kwaad: zo kan u de kans grijpen om nog een laatste keer enkele producten te presenteren aan de klant. Plaats hier vooral goedkopere producten, die klanten in een impuls nog snel met zich mee zullen nemen.

Voor hulp of
vragen