Hoe ziet de klant uw winkel?

 
  • Hoe ziet de klant uw winkel?

    Vroeger, in de goede oude tijd, was het heel wat simpeler. In een dorp was er bij wijze van spreken namelijk één bakker, één slagerij, een café op de hoek, een groentewinkel en misschien ook een speciaalzaak.

    De klant kwam binnen, kocht wat hij nodig had en rekende meteen af aan de kassa. Er was één kanaal langs waar de klant een winkel kon ontdekken en dat was via de deur van uw zaak.

    In de (r)evolutie die de retailmarkt momenteel ondergaat, staat niet langer de winkel centraal, maar wel de klant. De klant ziet via een webshop iets waarin hij geïnteresseerd is, maar wil dat artikel ook graag eens ‘in het echt’ zien. Hij neemt vervolgens contact op met de dichtstbijzijnde winkel en vraagt om dat bepaalde artikel aan de kant te houden.

    Klinkt fantastisch, maar er is nog werk aan de winkel. Niet elke winkel heeft namelijk een website of webshop en niet elke klant shopt via het internet. Bovendien is het zo dat een goede organisatie van de winkel een vereiste is om dit alles echt te kunnen realiseren.

    Het boekhoudprogramma, het stockbeheer, de facturatie, de CRM… Het zijn allemaal schakels die perfect op elkaar moeten afgestemd zijn en momenteel is dat in vele situaties nog niet het geval. Waardoor u meer risico loopt op klachten van uw klanten.

    Wat we als retailer wel al kunnen doen, is de weg inslaan naar de toekomst.

    Met onze kassasystemen en bijbehorende software kunnen we u immers al een heel eind op weg helpen om het idee van ‘de klant staat centraal’ te realiseren.

    Dat doet u zo:

    1. Stel de klant écht centraal

    Niet de eenmalige, maar de terugkerende klant betaalt uw boterham. De klant dient dus bij u terug te (willen) komen. Dat lukt niet zolang u uw eigen interne organisatie of zichtbare kosten centraal blijft stellen.

    Recent onderzoek toont aan dat 93% van de klanten waarbij tijdens het koopproces iets fout ging en waar de opvolging vervolgens niet goed verliep, niet opnieuw bij dat bedrijf zou kopen. Weg klant en weg winst.

    2. Software met een Single-Point-of-Entry

    Het is belangrijk dat iedere medewerker die met uw afnemers in contact komt, over alle actuele, relevante informatie beschikt. Liefst in een en dezelfde werkomgeving. Zo voorkomt u miscommunicatie, fouten, vertraging en verlies van efficiëntie.

    3. Minimaliseer het aantal schakels

    Kies voor leveranciers die u geïntegreerde (totaal)oplossingen kunnen bieden. Alleen dan kunt u synergievoordelen optimaal benutten, waardoor een leverancier die in eerste instantie 10% duurder lijkt, in werkelijkheid 10% goedkoper is. Dat bespaart dus geld en verhoogt ook de klanttevredenheid.

    (bron: S&H-omnichannel fulfilment)

    In de praktijk

    Hoe organiseer ik nu mijn winkel, wat verwacht mijn klant, wat heb ik nodig om aan die verwachtingen te voldoen?

    Schematische voorstelling:

    Kassasysteem winkel

    De klant centraal stellen:

    Via de Touchpoint-software kan u uw terugkerende klant extra verwennen en uniek maken. Via het interne klantenbestand kunt u de klant koppelen aan een puntensysteem, waardoor u van hem een gouden klant maakt door bij elke aankoop een korting toe te staan.

    Uw klant hoeft geen kaart van uw winkel bij te houden, u kan eenvoudig in het systeem bijhouden wat de klant reeds gekocht heeft. De klant komt binnen en heeft meteen een persoonlijk contact met uw winkel.

    Software met één centraal punt:

    De Touchpoint-software die KassaPlanet gebruikt voor de retailmarkt biedt u de mogelijkheid om uw winkel van hieruit te organiseren.

    Aan de ene kant kan u via de Back-Office bijvoorbeeld de stock bijhouden. Dat per leverancier, per artikel… U kunt bovendien de winstmarge bepalen.

    Ook is het mogelijk om via de cloud-versie ‘live’ te zien wat al verkocht is in de winkel zelf, het klantenbestand rapporteren en indien nodig, kunt u aanpassingen doen.

    U kunt uw dagelijkse rapporten maken van uw kassasysteem voor de boekhouding.

    Aan de andere kant komt alle informatie van uw klant in het systeem terecht, dat toegankelijk is voor elke persoon die de klant bedient. Daardoor wordt uw klant steeds op dezelfde manier benaderd en kunt u hem het gevoel geven dat hij centraal staat.

    Dankzij het kassasysteem komen klant en winkelorganisator elkaar op één punt tegen.

    Minimaliseer het aantal schakels

    Touchpoint-software biedt een totaaloplossing. U hoeft geen verschillende pakketten aan te schaffen. Het bespaart u dus geld en het verhoogt meteen de klanttevredenheid.

    Maak gebruik van onze ervaring en expertise en kies samen met KassaPlanet het meest geschikte kassasysteem voor uw zaak. Contacteer ons voor een oplossing op maat, voor een kassasysteem dat uw winkelbeheer vergemakkelijkt en de klant centraal zet.

Voor hulp of
vragen