Kassaplanet

+32 (0)3 888 32 00
contact@kassaplanet.be

Ma – Vr 8u30 – 17u00
Weekend gesloten

Menu
 

FAQ - Welke maatregelen zijn er verbonden aan de witte kassa?

 
Kassaplanet / FAQ / Welke maatregelen zijn er verbonden aan de witte kassa?
Welke maatregelen zijn er verbonden aan de witte kassa?

De eerste maatregel : invoering van flexi-jobs

Een werknemer die voldoende prestaties verricht heeft bij een andere werkgever, kan tewerkgesteld worden in het kader van een flexi-job. Op het flexi-loon zijn er geen gewone sociale zekerheidsbijdragen verschuldigd.  Deze werknemer  kan vanaf 1 december 2015 in de horecasector werken aan een gunstig tarief :

  1. de werknemer heeft recht op een nettoloon van minstens 9,50 EUR per uur
  2. de werkgever betaalt een bijzondere bijdrage van 25 % op het flexiloon

OPGEPAST !

Er zijn een aantal beperkingen opgelegd : de werknemer mag zich niet bevinden in een periode gedekt door een verbrekingsvergoeding of een ontslagcompensatievergoeding ten laste van de werkgever bij wie hij de flexi-job uitvoert

Voorafgaand aan het afsluiten van een schriftelijk of mondeling flexi-jobarbeidsovereenkomst dient er een “schriftelijke raamovereenkomst” te worden afgesloten tussen de werkgever en de werknemer.

Indien er gewerkt wordt met een schriftelijke flexi-jobarbeidsovereenkomst, wordt gebruik gemaakt van een gewone DIMONA. Bij mondelinge arbeidsovereenkomsten gebeurt er een dag-DIMONA. Naast de DIMONA is de werkgever verplicht om voor iedere afzonderlijke “flexi-jobber” het juiste tijdstip van begin en einde van de arbeidsprestaties te registreren en te bewaren.

De tweede  maatregel : “bepaalde” overuren voor fulltimers bruto=netto

Vanaf 1 december 2015 geldt een maximum van 300 overuren voor werknemers bij een werkgever die geen geregistreerd kassasysteem (GKS) gebruikt. Bij een werkgever die wel een GKS heeft, is het maximum vastgelegd op 360 overuren. Er is een maximum van 143 overuren per 4 maanden die niet ingehaald kunnen worden.

Dit betekent dat wanneer een fulltime werknemer “overuren” presteert naar aanleiding van een buitengewone vermeerdering van werk of een onvoorziene noodzakelijkheid én ervoor kiest om deze niet in te halen maar uit te betalen, er wettelijk voorzien is om deze overuren NETTO (en zonder overloon) uit te betalen. De werkgever is dus geen overloontoeslag verschuldigd en moet GEEN RSZ-bijdragen betalen op dit loon.

Doorbraak in regeling overuren: bron HorecaVlaanderen dd 01/06/2017.

De voorwaarden van buitengewone vermeerdering of onvoorziene noodzaak vallen weg. De werknemer moet alleen elke zes maanden zijn akkoord geven dat hij overuren wil doen. Zo kunnen de overuren uiteindelijk rechtszeker worden toegepast.

link: Horeca Vlaanderen

De derde  maatregel : verhoogde grens bij overuren met fiscale gunstmaatregel

Tot 30 november 2015 kon de werkgever maximum 180 overuren fiscaal voordelig aangeven.

Vanaf 1 december 2015 kunnen alle werkgevers uit de horecasector tot 360 overuren fiscaal voordelig aangeven, ongeacht of er al dan niet gebruik wordt gemaakt van het geregistreerd kassasysteem.

Voor de werkgever geldt er een vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing van 41,25 % van het bruto bedrag van de bezoldiging dat als berekeningsgrondslag gediend heeft voor de berekening van de overurentoeslag.

Voor de werknemer is er een vermindering van bedrijfsvoorheffing van 57,75 % van het bruto bedrag van de bezoldiging dat als berekeningsgrondslag gediend heeft voor de berekening van de overurentoeslag.

Bron: Wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen in sociale zaken (B.S. 26 november 2015)

Nieuw! De vierde maatregel : 13,5% investeringsaftrek voor GKS

De Minister van Financiën heeft bevestigd dat de investering in een geregistreerd kassasysteem (kassa + FDM) in aanmerking komt voor de éénmalige investeringsaftrek ‘digitale investeringen’ voor KMO’s van 13,5%. Deze aftrek is dus reeds van toepassing voor de sinds 1 januari 2015 aangeschafte geregistreerde kassasystemen.

Concreet betekent dit: een vermindering van de belastbare winst met 13,5% van het aankoopbedrag voor uw GKS, complete kassa + blackbox.

 

Om aanspraak te maken op deze maatregelen kunt u uw personeel op volgende manieren registreren:

Registratiemogelijkheden

Deze is mogelijk via de geregistreerde kassa en/of een alternatief systeem ontwikkeld door de RSZ dat gerelateerd is aan Dimona.

Registratie via de kassa

Het begin- en einduur van de aanwezige vaste werknemers wordt geregistreerd zoals een verkoop, met behulp van een Arbeid IN/Arbeid OUT-toets en met vermelding van het Identificatienummer van de Sociale Zekerheid (INSZ).

Registratie via een alternatief systeem

De werkgever kan het begin- en einduur ook registreren in de Dimona-aangifte, met een nieuwe functie die direct verbonden is met het nummer van de periode van de betrokken werknemer. Opgelet: dit systeem is complementair aan de Dimona-aangifte, maar vervangt die niet.

Grote verzenders kunnen de dagregistratie ook per batch doen.

Welk systeem gebruiken?

U bepaalt zelf op basis van uw eigen situatie (bijvoorbeeld de plaats van tewerkstelling van de werknemer) welk systeem u gebruikt. U kunt beide systemen eventueel ook combineren.

Bron: https://www.socialsecurity.be/site_nl/employer/infos/horeca/daily-registration.htm

ZOEK UW ANTWOORD
ONDERWERPEN
  • Kassasystemen
  • Technische vragen
  • Werken bij Kassaplanet
  • Witte Kassa
Voor hulp of
vragen

Bel ons op 03 / 888 32 00 CONTACTEER ONS

Nieuws
  • Een verduiveld gezellige sportzomer dankzij de actie van KassaPlanet!
  • Laat uw omzet stijgen met TouchOfficeWeb!
  • Hoe ziet de klant uw winkel?
  • Alles wat u moet weten over de witte kassa
  • Haal meer uit uw winkel! 8 simpele tips om uw omzet te verhogen
Kassasystemen
  • Horeca kassasystemen
  • Retail kassasystemen
  • GKS - Geregistreerd kassasysteem
Toebehoren
  • Algemeen
  • Geldlade
  • Muntsorteerder
  • Valsgelddetectoren
  • Barcodescanners
  • Bonprinters
  • Bankbiljettellers
  • Kassarollen
  • Afroomkluizen

HUREN & LEASEN
Huur of lease uw uitgebreid kassasysteem in alle soorten en maten, voor korte of lange periode.


DE WITTE KASSA
Van A tot Z uitgelegd. Ontdek hier of u een witte kassa nodig heeft.

KASSAPLANET

Het KassaPlanet team telt al meer dan 20 jaar expertise in het domein van kassasystemen. Dat is 20 jaar aan expertise en ervaring met het vinden van de juiste oplossing voor iedere klant. KassaPlanet is dan ook een betrouwbare partner voor wie op zoek is naar een efficiënt kassasysteem dat u helpt bij het uitbouwen van uw zaak.

CONTACT

Bel, fax of mail ons en krijg onmiddellijk een antwoord op al uw vragen. Graag staan we u bij met een persoonlijk en professioneel advies.

  • Doelhaagstraat 77, 2840 Rumst
  • contact@kassaplanet.be
  • 03 888 32 00

© 2018 Ruco Group bvba. Alle rechten voorbehouden.

  • Blog
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Cookiebeleid