Kan ik een kassa leasen?
Ja, u kan bij ons ook uw kassasysteem of touchscreen leasen. Dient u een kassasysteem aan te kopen? Financier uw investering met een leasingplan, een flexibele lening op afbetaling voor korte en middellange termijn.
Kan ik een kassa huren voor een evenement?
Ja, u kan bij ons terecht voor het huren van een kassa voor een korte of lange periode. Hebt u een evenement of beurs waar u aan deelneemt en u wil beroep doen op een kassa, dan bent u bij ons aan het juiste adres. U hebt de keuze tussen een basis kasregisters uitgebreidere kassasystemen zoals een touchscreen.
Is er een vervangkassa?
Wij kunnen u een vervangkassa aanbieden, indien uw onderhoudscontract hierin voorziet.
Welk kassasysteem is voor ons het meest geschikt?
Dan is onze eerste vraag: wat moet deze kassa voor u kunnen?
Het lijkt een gemakkelijke en voor de hand liggende vraag, maar soms komt u bij een kassasysteem uit die ofwel te groot bleek te zijn of te klein.
U kan via onze website een aantal vragen beantwoorden die u al een eindje op weg zullen helpen.
Voor verdere vragen, neemt contact op met ons op het nummer 0477/933.198 of via mail contact@kassaplanet.be
Welke barcodescanner moet ik gebruiken?
De lijst met soorten barcodes lijkt oneindig. EAN-codes, ISBN-codes, code 128, QR-code,… het is moeilijk om de verschillende codes te onderscheiden.
Check eerst eens bij de leverancier van uw goederen welk barcodes hij gebruikt, als dit niet mogelijk is neemt gerust contact op met ons wij zullen u verder helpen.
Belangrijk! Bij problemen met het scannen van een artikel ligt dit meestal niet aan de scanner zelf, maar aan de kwaliteit van de barcode.
Een barcodescanner zoekt contrast op, hoe groter het hoe vlotter het scannen verloopt.
Barcodescanner met een goed contrast:
Zwart-wit / Zwart-geel / Bruin-wit
Blauw–geel / Groen-wit / Zwart-oranje
(Licht)Blauw-wit / Blauw–oranje / Groen–rood
Andere combinaties kunnen problemen geven bij het scannen van uw producten.
Hoe kan ik prijzen aanpassen?
Een prijs aan een kassa aanpassen kan je in principe perfect zelf. De kassasystemen van SAM4S zijn hierop voorzien, maar let wel op! Een prijs aanpassen kan soms toch gevolg hebben dat de onderliggende programmatie van uw artikel veranderd.
Bent u niet zeker, contacteer ons. Wij zullen u telefonisch proberen bij te staan, en indien nodig komen wij bij u langs.
Wat als mijn touchscreen niet meer reageert?
Een touchscreen kan een gevoelig beestje zijn. Vaak is er door continue verkeerd gebruik (bvb. teveel druk op het scherm), een onevenwicht in de drukpunten van uw touchscreen en die geeft dan het ongewenste resultaat.
Contacteer ons support-team voor verdere vragen op 03/888.32.00 of support@kassaplanet.be
Wat als mijn kassa/printer/geldlade niet meer werkt?
Help mijn kassa werkt niet meer! De oorzaak hiervan kan klein zijn, dus controleer eerst alle aansluitingen.
Tijdens de kantooruren kan u ons bereiken op het nummer 03/888.32.00, na de kantooruren via mail: contact@kassaplanet.be, laat uw gegevens na en dan nemen wij zo vlug mogelijk contact met jullie op.
Bent u nog geen klant bij ons, geen probleem. Wij zullen u van dienst zijn, in de mate van het mogelijke.
Hoe moet ik mijn kassa en printer onderhouden?
Het is belangrijk om op regelmatige basis uw kassa door ons te laten onderhouden. Bij levering van uw kassa hebt u de keuze voor een vrijblijvend onderhoudscontract, die voldoen aan uw noden.
Daarnaast raden wij aan om zelf uw kassa als een goede huisvader te onderhouden. Dit wordt door onze medewerkers bij levering uitgelegd waar u kan op letten, om uw kassasysteem een zo lang mogelijk leven te geven.
Welke maatregelen zijn er verbonden aan de witte kassa?
De eerste maatregel : invoering van flexi-jobs
Een werknemer die voldoende prestaties verricht heeft bij een andere werkgever, kan tewerkgesteld worden in het kader van een flexi-job. Op het flexi-loon zijn er geen gewone sociale zekerheidsbijdragen verschuldigd. Deze werknemer kan vanaf 1 december 2015 in de horecasector werken aan een gunstig tarief :
- de werknemer heeft recht op een nettoloon van minstens 9,50 EUR per uur
- de werkgever betaalt een bijzondere bijdrage van 25 % op het flexiloon
OPGEPAST !
Er zijn een aantal beperkingen opgelegd : de werknemer mag zich niet bevinden in een periode gedekt door een verbrekingsvergoeding of een ontslagcompensatievergoeding ten laste van de werkgever bij wie hij de flexi-job uitvoert
Voorafgaand aan het afsluiten van een schriftelijk of mondeling flexi-jobarbeidsovereenkomst dient er een “schriftelijke raamovereenkomst” te worden afgesloten tussen de werkgever en de werknemer.
Indien er gewerkt wordt met een schriftelijke flexi-jobarbeidsovereenkomst, wordt gebruik gemaakt van een gewone DIMONA. Bij mondelinge arbeidsovereenkomsten gebeurt er een dag-DIMONA. Naast de DIMONA is de werkgever verplicht om voor iedere afzonderlijke “flexi-jobber” het juiste tijdstip van begin en einde van de arbeidsprestaties te registreren en te bewaren.
De tweede maatregel : “bepaalde” overuren voor fulltimers bruto=netto
Vanaf 1 december 2015 geldt een maximum van 300 overuren voor werknemers bij een werkgever die geen geregistreerd kassasysteem (GKS) gebruikt. Bij een werkgever die wel een GKS heeft, is het maximum vastgelegd op 360 overuren. Er is een maximum van 143 overuren per 4 maanden die niet ingehaald kunnen worden.
Dit betekent dat wanneer een fulltime werknemer “overuren” presteert naar aanleiding van een buitengewone vermeerdering van werk of een onvoorziene noodzakelijkheid én ervoor kiest om deze niet in te halen maar uit te betalen, er wettelijk voorzien is om deze overuren NETTO (en zonder overloon) uit te betalen. De werkgever is dus geen overloontoeslag verschuldigd en moet GEEN RSZ-bijdragen betalen op dit loon.
Doorbraak in regeling overuren: bron HorecaVlaanderen dd 01/06/2017.
De voorwaarden van buitengewone vermeerdering of onvoorziene noodzaak vallen weg. De werknemer moet alleen elke zes maanden zijn akkoord geven dat hij overuren wil doen. Zo kunnen de overuren uiteindelijk rechtszeker worden toegepast.
link: Horeca Vlaanderen
De derde maatregel : verhoogde grens bij overuren met fiscale gunstmaatregel
Tot 30 november 2015 kon de werkgever maximum 180 overuren fiscaal voordelig aangeven.
Vanaf 1 december 2015 kunnen alle werkgevers uit de horecasector tot 360 overuren fiscaal voordelig aangeven, ongeacht of er al dan niet gebruik wordt gemaakt van het geregistreerd kassasysteem.
Voor de werkgever geldt er een vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing van 41,25 % van het bruto bedrag van de bezoldiging dat als berekeningsgrondslag gediend heeft voor de berekening van de overurentoeslag.
Voor de werknemer is er een vermindering van bedrijfsvoorheffing van 57,75 % van het bruto bedrag van de bezoldiging dat als berekeningsgrondslag gediend heeft voor de berekening van de overurentoeslag.
Bron: Wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen in sociale zaken (B.S. 26 november 2015)
Nieuw! De vierde maatregel : 13,5% investeringsaftrek voor GKS
De Minister van Financiën heeft bevestigd dat de investering in een geregistreerd kassasysteem (kassa + FDM) in aanmerking komt voor de éénmalige investeringsaftrek ‘digitale investeringen’ voor KMO’s van 13,5%. Deze aftrek is dus reeds van toepassing voor de sinds 1 januari 2015 aangeschafte geregistreerde kassasystemen.
Concreet betekent dit: een vermindering van de belastbare winst met 13,5% van het aankoopbedrag voor uw GKS, complete kassa + blackbox.
Om aanspraak te maken op deze maatregelen kunt u uw personeel op volgende manieren registreren:
Registratiemogelijkheden
Deze is mogelijk via de geregistreerde kassa en/of een alternatief systeem ontwikkeld door de RSZ dat gerelateerd is aan Dimona.
Registratie via de kassa
Het begin- en einduur van de aanwezige vaste werknemers wordt geregistreerd zoals een verkoop, met behulp van een Arbeid IN/Arbeid OUT-toets en met vermelding van het Identificatienummer van de Sociale Zekerheid (INSZ).
Registratie via een alternatief systeem
De werkgever kan het begin- en einduur ook registreren in de Dimona-aangifte, met een nieuwe functie die direct verbonden is met het nummer van de periode van de betrokken werknemer. Opgelet: dit systeem is complementair aan de Dimona-aangifte, maar vervangt die niet.
Grote verzenders kunnen de dagregistratie ook per batch doen.
Welk systeem gebruiken?
U bepaalt zelf op basis van uw eigen situatie (bijvoorbeeld de plaats van tewerkstelling van de werknemer) welk systeem u gebruikt. U kunt beide systemen eventueel ook combineren.
Bron: https://www.socialsecurity.be/site_nl/employer/infos/horeca/daily-registration.htm
Schrapping 10%-regel, wat nu?
Uw onderneming valt nu voor het eerst onder de GKS-verplichting door de nieuwe 25.000 grens:
- u moet zich uiterlijk op 31.03.2016 registreren als horecaonderneming op de online GKS-applicatie van de FOD Financiën
- u moet uiterlijk op 30.06.2016 de levering van een kassasysteem en FDM (black box) in de online GKS-applicatie van de FOD Financiën geregistreerd hebben
- uw GKS moet actief zijn uiterlijk op 31.12.2016. U moet dus tijdig de VSC (VAT signing card) aanvragen om een activatie door de verdeler mogelijk te maken voor deze datum.
Uw onderneming viel onder de ‘oude’ 10%- maatregel, maar valt volgens de nieuwe grens van 25.000 euro niet meer onder de GKS-verplichting:
- u kunt verder blijven werken met het GKS en beroep blijven doen op de sociale relance maatregel van de doelgroep korting voor vaste werknemers
- u opteert ervoor niet langer met het GKS te werken. U moet dan wel opnieuw btw-ontvangstbewijzen (btw-bonnetjes) uitreiken.
- compensatie voor zaken, die reeds een GKS installeerden en volgens de nieuwe grens niet meer onder de GKS-maatregel vallen, zal onderzocht worden.
Uw onderneming moet een GKS hebben zowel onder de ‘oude’ regel als onder de nieuwe regeling:
- uw GKS moet nog steeds op 31.12.2015 actief zijn.
Waaruit bestaat de geregistreerde kassa?
- Gecertifieerd kassasysteem
- Black box
- Een smartcard (de VAT Signing Card), uitgereikt door de FOD Financiën
Hoe kan ik solliciteren?
Je kan bij Kassaplanet steeds vrijblijvend solliciteren, we zijn altijd actief op zoek naar een gemotiveerde medewerker voor de sales-afdeling. Hebt u een feeling met de nieuwe technologiën en gaat u graag op zoek naar oplossingen dan kunt u ons steeds contacteren voor het versterken van onze technische dienst.
Stuur je cv en motivatie door naar contact@kassaplanet.be
Hoe zit de wetgeving omtrent een geregistreerd kassasysteem in elkaar? Wie wel, wie niet.
De basisregel bestaat erin dat zaken (niet enkel horeca), dat elke zaak die een jaarlijkse omzet heeft van min. € 25.000,00 (excl. Btw en drank) uit maaltijden die ter plaatse geconsumeerd worden, zich een geregistreerd kassasysteem dient aan te schaffen. Alle info over de witte kassa leest u hier.